Comentariile si observatiile AICPS referitor la modificarea HG925-95
A.I.C.P.S. raspunde prin aceasta scrisoare solicitarii M.D.R.A.P. de a contribui la imbunatatirea cadrului legislativ din domeniul constructiilor, si in special observatii asupra HG925-95.
Actualul cadru legislativ in domeniul constructiilor este compus din Lg.50-1991, Lg.10-1995 + HG-urile conexe ce intregesc sistemul calitatii in constructii.
In prezent cadrul legislativ este greoi si neclar in unele zone. Prevederi confuze sau insuficient explicate fac imposibil de aplicat sistemul calitatii. Desi in ultima perioada s-au facut eforturi pentru rezolvarea acestor probleme s-au gasit doar solutii punctuale de rezolvare, fapt ce a dus si mai tare la pierderea /ascunderea principiilor de baza ale domeniului constructiilor.
Observatiile noastre la H.G.925-95 sunt greu de explicat in lipsa unor observatii asupra intregului sistem de asigurare a calitatii. In continuare le enumeram pe cele mai importante:
1. Investitorul
Este necesar sa fie bine explicat rolul cheie al investitorului. Investitia incepe si se termina cu el. In definitiv el este cel care face tema de proiectare, el angajeaza specialistii care sa il sprijine in realizarea investitiei. Proiectanti, verificatori, constructori, diriginti de santier, cu totii lucreaza pentru investitor si sunt alesi de acesta. Investitorul trebuie sa fie primul responsabil pentru tot ce se intampla cu investitia. El trebuie sa raspunda in fata legii ca si ceilalti factori implicati. In toate tarile civilizate investitorul are grija sa angajeze profesionisti buni care sa-i reduca riscurile. In cazul cand a angajat servicii de slaba calitate doar in baza pretului cel mai mic, este raspunzator alaturi de ei. Asigurarea investitiilor trebuie sa fie obligatorie pentru investitor. Prima de asigurare reflecta calitatea serviciilor ce concura la realizarea investitiei. Decennial liability and decennial insurance.pdf
2. Investitorul este responsabil cu intocmirea temei de proiectare
Acesta sarcina trebuie trecuta explicit in obligatiile investitorului.
3. Aplicarea diferentiata a sistemului calitatii pe baza categoriei de importanta a constructiilor
Legea 10-95 la art.4 al.1 specifica "Sistemul calitatii in constructii se aplica in mod diferentiat in functie de complexitate, destinatie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul sigurantei si dupa considerente economice." In cadrul legislativ se mai fac referiri la acest principiu dar nu exista o clasificare clara a categoriilor de importanta a constructiilor si cum se aplica regulile in mod diferentiat. Forma actuala a Regulamentului nu explica cum sa se faca incadrarea in categorii de importanta si nici aplicarea diferentiata masurilor de asigurare a calitatii. HG.766_1997_Anx.3-Regulament.Categoria.de.Importanta.pdf
Simplificarea domeniului constructiilor nu poate fi facuta daca nu se aplica reguli diferentiate in functie de categoria de importanta. Administratiile publice si ISC-ul ar trebui sa urmareasca cu precadere constructiile din categoriile A,B si C de importanta. Constructiile din categoria D de importanta (cele mai multe case unifamiliale) prezinta riscuri reduse. Ele pot fi executate in baza unor teme de proiectare standardizate, contracte tip, ghiduri de proiectare si executie bine documentate. Responsabilitatea poate fi impartita de investitor, verificatorul de structura, (eventual expert tehnic), proiectant, constructor si diriginte de santier. Acest gen de lucrari sunt cele mai multe ca numar si sufoca autoritatile atata timp cat nu exista reguli clare referitoare la modul cum se aplica diferentiat sistemul de asigurare al calitatii. Constructiile din categoria D trebuie sa beneficieze de un sistem simplificat de asigurare a calitatii.
Specialisti certificati, licentele, softurile, utilajele, sistemul de asigurare a calitatii sa fie obligatorii pentru firmele care proiecteaza/executa/umaresc constructiile din categoriile A,B si C de importanta ce trebuie sa fie foarte riguros urmarite si certificate. In prezent oricine poate face o firma de proiectare sau de executie. Toata lumea evita sa discute despre certificare. Ar fi dificil daca ar trebui sa se aplice si celor care lucreaza pe piata cladirilor unifamiliale si toate s-ar rasfrange in bugetul unor simpli cetateni ce vor sa aiba o casa.
Este necesara o impartire eficienta a constructiilor in categorii/clase de importanta. Tabel.domenii.si.categorii.de.imp_r0.pdf
4. Design-Build-Operate
Evaluarea investitiilor trebuie sa se faca pe intreg ciclul de viata al constructiei, pe toate cele 3 etape (Design-Build-Operate). In acest mod orice compromis din primele doua etape se rasfrange in costuri de operare pe parcursul utilizarii investitiei. Asa poate fi inlocuit eficient criteriul de selectie din prezent, care este "pretul cel mai mic".
Asigurare se judeca tot pe intregul ciclu de viata al construtiei. Investitorul discuta cu asiguratorul de la concept si afla cat va fi prima de asigurare. Asiguratorul stie ca are riscuri reduse daca se lucreaza cu specialisti certificati. Astfel este descurajat investitorul sa incheie contracte pe baza pretului cel mai mic.
5.Responsabilitati clare intre factorii implicati in asigurarea calitatii in constructii
In prezent Legea 10-95 si H.G.-urile ce intregesc sistemul calitatii cuprind prevederi ce ar trebui sa regleze raportul intre factori dar unele sunt confuze iar altele nu se aplica.
a) Verificatorii tehnici trebuie sa fie angajati de investitori. In realitate acest principiu este incalcat intr-o proportie majoritara. Pentru ca aproape nicaieri (cu o singura exceptie) in lege sau in H.G.925 la responsabilitatile investitorilor si verificatorilor de proiect nu este scris clar ca investitorul este cel ce contracteaza verificatorii de proiect. Acestia pot fi consultati de cand se intocmeste tema de proiectare. Verificarea nu este eficienta daca se face la sfarsitul etapei de proiectare ci in paralel cu etapa de proiectare. Referatele de verificare in prezent sunt sumar intocmite. Formularul uzual de verificare contine doar amplasamentul, o scurta descriere si enumera incarcarile. Este insuficient pentru o constructie de categoriile A,B si C de importanta.
b) Constructorul trebuie sa faca observatii la proiect. In Lg.10-95 art.25 lit.a se precizeaza ca executantul are obligatia sa sesizeze investitorul asupra neconformitatilor si neconcordantelor constate in proiecte, in vederea solutionarii. Aceasta etapa este la fel de importanta ca si alte faze determinante sau alte procese verbale fundamentale cum ar fi receptia terenului de fundare sau ordinul de incepere a lucrarilor. Si in practica curenta aceasta etapa lipseste. Inainte de semnarea contractului de executie, constructorul isi va insusi proiectul.
c) Proiectantul este obligat prin Lg.10-95 sa asigure asistenta tehnica pe santier si sa participe la faze determinante iar mai nou si la "toate fazele de executie stabilite prin proiect". Fazele determinante si asistenta tehnica reprezinta obligatiile proiectantului dar ele trebuiesc platite. Cum in prezent se cauta pretul cel mai mic la ora de proiectare si ofertele se fac defalcat. Nu se precizeaza clar in lege ce masuri trebuie luate atunci cand investitorul nu achita asistenta. Forma actuala a Lg.10-95 contine in art.25 si litera i ce obliga proiectantii in mod abuziv sa fie prezenti la "toate fazele de executie stabilite prin proiect". In baza acestui text proiectantul trebuie sa semneze toate procesele verbale de lucrari ascunse, suplimentar fata de procesele verbale de faze determinante si este obligat sa stea tot timpul in santier. Practic prin aceasta masura proiectantul dubleaza sarcina dirigintelui de santier (Engineer of record) si se maresc costurile investitiei.
d) In prezent la toate expertizele tehnice se cere evaluarea seismica a cladirilor. Sunt situatii unde solicitarea acestei evaluari este un abuz aupra evaluatorilor tehnici. De ce este obligatorie evaluarea seismica a intregului imobil pentru desfacerea oricarui perete de compartimentare sau evaluarea seismica a cladirilor invecinate in cazul lucrarilor "la calcan"? Evaluarea seismica pentru demolarea unui perete de compartimentare cu grosime mai mica de 12 cm din materiale usoare (bca, gips carton, blocuri ceramice, etc) intr-un imobil multietajat cu structura din beton armat este o cerinta exagerata care pune investitorul si expertul tehnic intr-o situatie fara iesire. Cine isi permite sa expertizeze un imobil cu zeci de apartamente pentru un perete de camara? Exista si reversul medaliei, existand in piata cazuri de experti care intocmesc expertize sumare pentru bani, sau cazuri de folosire a stampilelor unor experti ce au decedat. Toate aceste situatii necesita reglementari practice unde sa fie implicate atat autoritatile cat si asociatiile profesionale.
e) Nu sunt precizari clare in Lg.10-95 referitor la studiile persoanelor ce semneaza in calitate de proiectanti. Un inginer absolvent al unei facultati de profil, dupa primul ciclu (4 ani) are competenta de a proiecta doar cladiri din clasa 3 si 4 de importanta si nu de unul singur - in cadrul colectivelor de proiectare. Competente.ciclul_I.FCCIA.pdf Dupa terminarea studiilor trebuie sa faca o perioada de stagiu - conform diplomei de absolvire. Acest lucru este necesar sa fie clarificat de catre Universitati impreuna cu Asociatiile profesionale si patronale. Cladirile din clasa de importanta 1 si 2 pot fi proiectate doar de absolventii cu studii aprofundate (Master of Science - Proiectare Structuri) Competente.MSc-Proiectare.Structuri.FCCIA.pdf dar si aici nu este clar ce se intampla cu absolventii care au facut primul ciclu la alta specializare. Aceasta lipsa de prevederi clare face ca uneori proiectele sa fie elaborate de persoane ce nu au calificarea necesara facand concurenta neloiala celor cu studii si care inteleg responsabilitatea meseriei de proiectant. Si aici este obligatorie specificarea unor cerinte clare legate de studiile proiectantilor ce proiecteaza cladiri/constructii din clasele 1,2,3 / categoriile A,B si C de importanta.
f) Sunt necesare prevederi care sa clarifice responsabilitatile in cazul proiectantilor si verificatorilor (eventual experti) succesivi pe parcursul investitiei. Schimbarea echipei de proiectare/ verificatorilor este o situatie destul de des intalnita.
Pentru a asigura viziunea comuna a specialistilor din constructii care sa propuna/conduca la idei pentru un cadru legislativ coerent, simplificat, responsabil - bazat pe profesionalism, trebuie clarificate si urmatoarele:
- Schema etapelor unei investitii
- Schema factorilor (specialistilor) implicati si definirea responsabilitatilor fiecarui factor; (cine pe cine verifica, ce obligatii si responsabilitati are fiecare factor).
Gasiti atasat mai jos, link-ul in care puteti insera comentarii/observatii la textul propus ca raspuns la solicitarea MDRAP.
Va multumim
Text HG 925 -1995 cu comentarii
A.I.C.P.S.
Bucuresti
22 Aprilie 2016