Anunt privind certificarea operatorilor economici din constructii
În atenția membrilor AICPS:
Dorim să vă informăm asupra modului în care AICPS a fost și este implicată în proiectele legislative ce au ca scop certificarea operatorilor economici din constructii.
De la început trebuie spus că subiectul care se dezbate în această perioada se referă la certificarea tehnico-profesională a operatorilor economici și nu la certificarea profesională a specialiștilor.
Conducerea AICPS a susținut mereu că “nu trebuie să facă alții pentru noi fără ca noi (profesioniștii din domeniu) să ne exprimăm opinia, să facem propuneri, să ne luptăm pentru drepturile noastre în ceea ce priveste legile sau reglementările tehnice care afectează activitatea noastră”.
Mai precizăm că AICPS este o asociație larg recunoscută, atât în mediul nostru profesional intern, dar și în cadrul unui mediu profesional mai larg - cel al proiectării de construcții - în mediul academic și la nivelul autorităților, ca și în rândul tuturor asociațiilor. În marea majoritate a cazurilor AICPS este solicitată pentru dialog și are de multe ori un cuvânt greu de spus în fața partenerilor (fie ei autorități ale Statului, asociații profesionale și patronale din domeniul construcțiilor, universități, ASRO, etc).
AICPS a început să lucreze în anumite problematici înaintea altor asociații profesionale, indiferent de mărimea acestora și implicit de resursele de care dispun. De exemplu, este inițiativa AICPS și intervenția ei ca în protocolul pe care FPSC l-a încheiat cu Guvernul pe 27 noiembrie 2018 să fie inclus și codul CAEN 711 - cel mai probabil acesta nu ar fi fost inclus pentru că arhitecții nu au fost informați într-o primă fază despre acest (proiect de) protocol.
Revenind la problematica certificării operatorilor economici din construcții, sunt de semnalat câteva stadii:
- a) de ani buni de zile AICPS a avut diverse inițiative care au vizat în prima fază certificarea profesională a specialiștilor și a exprimat constant punctul de vedere asupra unor proiecte de lege, de normative, împreună cu partenerii (există și sunt în funcțiune protocoale de colaborare cu MDRAP, cu ISC, cu ASRO, cu universitățile și cu organizațiile profesionale din domeniul construcțiilor);
- b) după apariția în 2015 a noii Legi 10 care face referire directă la implicare asociațiilor profesionale în certificare am avut mai multe inițiative, discuții, consultări cu autoritățile, dar și cu colegii noștri arhitecții și inginerii de instalați (și nu numai); au fost create grupuri de lucru sau de consultare; față de propunerile de certificare care începeau să apară și ne-am exprimat în mod constant opinia că certificarea constructorilor nu se poate face pe aceleași criterii cu certificarea proiectanților. În acest context a apărut în cadrul Conferinței Naționale a AICPS desfășurată la Cluj Napoca în anul 2018, propunerea privind criteriile certificării operatorilor economici (o formă principială);
- c) în luna septembrie a anului 2018 am intrat în posesia unei proiect de Ordin al Ministrului MDRAP, de H.G., proiect elaborat de Ministerul Dezvoltării privind certificarea operatorilor economici în construcții; deși nu am putut exprima opinii publice, pentru că nu a fost vorba propriu zis de o consultare publică, am trimis Ministerului punctul de vedere al AICPS (cerut din nou “peste noapte”, pentru că proiectul respectiv se dorea promovat în acea perioadă) cu privire la propunerea de certificare a operatorilor din construcții de MDRAP; nu se cunosc motivele pentru care acel Ordin de Ministru nu a fost promovat, în orice caz Ministerul nu a avut reacții la…..reacția noastră;
- d) La 27 noiembrie 2018, FPSC încheie la inițiativa lor exlusivă un Protocol cu Guvernul României care stabilea cinci puncte de colaborare, ultimul dintre ele vizând certificarea operatorilor economici, (celelelate vizând facilități fiscale, salariale, etc). În protocol a fost stabilit și un calendar privind implementarea acestora- pentru certificare operatorilor economici din construcții s-a fixat ca în data de14 ianuarie 2019 să facă o propunere privind certificarea operatorilor economici;
- e) La 21 decembrie 2018 s-a desfășurat o primă întâlnire între reprezentații asociațiilor patronale și ai asociațiilor profesionale; FPSC, ca inițiator al acestei propuneri- fiind de fapt entitatea care și-a asumat dialogul cu Guvernul - a înaintat o propunere de lege elaborată de ceva ani. S-a discutat totodată și despre Proiectul elaborat de MDRAP; AICPS și-a exprimat opinia că ambele documente prevăd aspecte pozitive, dar și negative - sunt lucruri bune în propunerea FPSC care nuse regăsesc în proiectul Ministerului și vice-versa. În acea zi conducerea AICPS a decis să susțină demersul FPSC, aspect concretizat prin semnarea unui protocol de colaborare în acest sens;
- f) În timpul sărbătorilor de iarnă asociațiile profesionale au trimis către FPSC propuneri privind conținutul documetului care stabilește prin lege certificarea operatorilor economici în construcții (va fi poate HG, ordonanță de urgență, lege trecută prin parlament, nu știm); în lunile decembrie și ianuarie conducerea AICPS s-a mobilizat și a avut mai multe consultări cu colegii din OAR și AIIR, dar și cu cei din FPSC, iar la începutul anului a trimis propuneri în mod individual, dar și împreună cu colegii arhitecți și instalatori;
- g) La 8 ianuarie 2019 a avut loc o nouă întâlnire între asociațiile patronale și cele profesionale în care s-a stabilit să fie continuat demersul pe bazaproiectului legislativ făcut de FPSC,dar cu amendamente. Să fie un proiect legislativ ce se va limita la cadrul general și principiile certificării urmând ca modul de funcționare al organismelor de certificare și criteriile de certificare să fie precizate ulterior prin norme metodologice și/sau Regulamente de funcționare ale Comisiilor de Certificare respectiv Regulamentelor privind certificarea propriu-zisă; astfel se stabileau doar niște principii generale; a fost stabilit ca ulterior fiecare domeniu (execuție, proiectare și consultanță, producători de materiale) să lucreze și să stabilească propriile condiții de certificare;
- h) La 18 ianuarie 2019 a avut loc ultima întâlnire a asociațiilor profesionale și patronale în care s-a negociat forma finală a proiectului de propunere de lege; cu acest prilej proiectanții (nu numai noi, ci și arhitecții și instalatorii) au cerut introducerea unor aspecte care să diferențieze execuția și proiectarea; totodată proiectanții și-au exprimat unele rețineri cu privire la claritatea prevederilor și au făcut propuneri în acest sens. S-a stabilit ca forma finală a propunerii de proiect să fie elaborată și redactată și să fie trimisă în consultare juridică; acest proces fiind încă în desfășurare.
După cum bine știți, OAR-ul a publicat recent o declarație în care a exprimat o poziție neutrăîntrucât este nevoie de o largă consultare în cadrul membrilor săi, având în vedere că o astfel de propunere ar afecta status-qvo-ul desfășurării profesiei de arhitect în contextul în care OAR-ul are o lege care reglementează acest aspect. Ori acestă consultare nu a fost posibilă încă datorită timpului extrem de scurt,a perioadei de timp în care s-au cerut reacțiile asociațiilor, și a faptului că lipsește forma finală care să fii trecut de consultanța juridică.
Conducerea AICPS a decis să continue susținerea demersului, mai ales că noi nu avem ce au arhitecții - o lege a lor - urmând principiul că dacă ceva care afectează profesiunea noastră se întâmplă, noi trebuie să fim “acolo”. Avem o formă generală negociată și un protocol prin care am fost toți de acord că fiecare domeniu își va elabora propriile regulamente de certificare.
În înțelegerea conducerii AICPS legea sau ordonanța care va propune certificarea operatorilor economici din construcții are o formă generală acceptabilă. De acum va începe propriu-zis partea cea mai relevantă, adică elaborarea regulamentelor și criteriilor de certificare, acțiuni la care, dragi membrii AICPS, vă rugăm să participați în mod activ, cuobservații, amendamente sau propuneri care să fie incluse în regulamentele și criteriile de certificare.
Reamintim că nu plecam de la “zero”, existând un punct de plecare (cele prezentate la Conferința de la Cluj Napoca), va exista și o formă finală a propunerii de proiect de lege care stabilește certificarea operatorilor economici pe care vă vom transmite-o imediat ce o vom avea.
La nivelul conducerii AICPS există un grup de lucru pe această problematică; intenționăm să organizăm mese rotunde sau sesiuni de informare la care fiecare membru AICPS va putea participa și exprima punctul de vedere. Finalmente trebuie să elaborăm cea mai bună variantă posibilă pentru noi, proiectanții de structuri.
Conducerea AICPS